Praktijkles: Bloemschikken in een oud tuincentrum

Bron: Friesch Dagblad, 21 januari 2021

Tweedejaarsstudenten van de mbo-opleiding bloem en styling leren bloembinden in het voormalige tuincentrum De Vertakking in Ryptsjerk.

bloem fd.jpg

Screenshot_2021-01-21 Bloemschikken in een oud tuincentrum.jpgScreenshot_2021-01-21 Bloemschikken in een oud tuincentrum(1).jpg

Tweedejaarsstudenten van de mbo-opleiding bloem en styling leren bloembinden in het voormalige tuincentrum De Vertakking in Ryptsjerk. Linksonder: Froukje Altenburg, rechtsboven Marieke Wijma en Margriet van der Meer en onder Sam Miedema (links) en Hinke van der Boon.
Foto's: Marchje Andringa en Interview:
Geert Veldstra

De praktijklessen bloem en styling van het Nordwin College vielen tijdens de eerste lockdown uit. Docent Esther Zandbergen kwam met een oplossing: les in een voormalig tuincentrum.

Bist klear?”, vraagt docent Esther Zandbergen aan tweedejaars student Froukje Altenburg die een bruidsboeket met roze rozen en blauwe anemoontjes laat zien. ,,Doch der noch mar even in bledsje aspidistra omhinne om de blommen te beskermjen. De aspidistra moat fuortdûke ûnder de blommen.”

Ze staat met haar zeven klasgenoten in het voormalige tuincentrum De Vertakking in Ryptsjerk bloemen te schikken. Twee grote kachels zorgen ervoor dat het een beetje warm blijft in de grote kas. Het is een meidenklas. ,,Der binne bytiden ek wol jonges, hear, dy’t dizze oplieding dogge”, zegt Zandbergen. ,,Dy kinne ek hiel moaie kreative dingen meitsje, mar it binne benammen froulju dy’t hjirfoar kieze.”

Elke student staat achter een tafel met daarop verschillende bloemen die door Zandbergen zijn meegebracht. ,,Wy moatte it dwaan mei de blommen dy’t der hjoed lizze”, zegt Altenburg. Alhoewel de basis uit dezelfde bloemen bestaat is het resultaat nog verschillend. De een legt de nadruk op rozen en de ander kiest voor veel variatie en stopt er een bol met een hyacint in.

Fysiek les
De vier uren praktijkles van Zandbergen zijn tijdens de lockdown de enige momenten in de week waarin de studenten elkaar in het echt zien, de overige lessen worden online gegeven. ,,Dit is wol it aldermoaiste”, zegt Margriet van der Meer. ,,Ik fyn online les net safolle oan, mar it is spitigernôch net oars.”

Het is geen toeval dat deze bloemist in spe een bijpassende voornaam heeft. ,,Us âlders hawwe in blommesaak. Ik wie earst fan plan om juf te wurden, mar sûnt ik by harren yn de winkel stean, fyn ik dit wurk harstikke moai en wol ik hjiryn fierder.”

Dankzij haar bijbaan in de bloemenwinkel van haar ouders wist ze tijdens de eerste lockdown voor de zomervakantie toch nog een beetje praktijkervaring op te doen. In die periode werden er helemaal geen praktijklessen gegeven.

Wedstrijd
,,Troch de lockdown hawwe wy yn it earste jier wol in protte mist”, zegt Hinke van der Boon. Desondanks wist ze toch de finale te winnen van de vakwedstrijd Skills op het Nordwin College. Ze werd daarmee de beste bloembinder in opleiding van Fryslân, aangezien de opleiding alleen door het Nordwin College wordt aangeboden, en ze is door naar de landelijke finale in maart. ,,Gelokkich haw ik in bybaan by Tuincentrum Burgum en kin ik sa noch wat ekstra ûnderfining op dwaan. Ik bin no sa folle mooglik oan it oefenjen foar de wed-striid.”

Zo probeert ze verschillende dingen uit. Waar haar klasgenoten het bij een boeket met een aspidistra of een hederablad eromheen laten heeft Hinke nog een constructie van stalen ringetjes gebogen die ze om het boeket doet. ,,Sa komme de rûne foarmen wat mear nei foaren. It is krekt even wat oars om út te probearjen.”

Geen thuisles
Omdat de praktijklessen bloemschikken volgens Zandbergen niet thuis te doen zijn, zocht ze naarstig naar een oplossing voor de uitgevallen lessen. ,,Hast hjir bêst wol wat materiaal foar nedich. Neist de blommen ek tried om it op te binen of om korsaazjes te meitsjen en hjirby moatst echt tidens it proses de mooglikheid hawwe om advys te jaan en de studinten te helpen en by te stjoeren.”

Reeds voor de zomervakantie kwam ze met het plan om de praktijklessen in De Vertakking voort te zetten. ,,Yn it skoalgebou yn Ljouwert hawwe wy net de romte om genôch ôfstân te hâlden. Dêr krijt no sa’n 20 prosint fan de studinten noch praktykles en wêr’t it mooglik is wurdt útwykt nei in oar plak lykas hjirre.” Zo worden de praktijklessen van de opleiding paardenhouderij en paardensport momenteel bij manege PMO in Steenwijk gegeven.

Vertakking
Zandbergen werkte twintig jaar terug als bloembindster bij De Vertakking. ,,Sadwaande wist ik dat hjir wol romte wie.” De Vertakking bestond oorspronkelijk uit een tuincentrum en een hoveniersbedrijf. Het bedrijf stopte zo’n vijftien jaar geleden met het tuincentrum.

,,Wy ferkochten altyd bysûndere produkten fan lytsere kwekers”, zegt eigenaresse Annie Terpstra. ,,Mar wy moasten doe wol grutter wurde om noch bestean bliuwe te kinnen. Dat seagen wy net sitten, wy binne der net geskikt foar om bygelyks in grutte Intratuin of Tuindorado te wurde. Dêrom hawwe wy wat oars dien.”

Het hoveniersbedrijf bleef en er kwam een winkel met woonaccessoires en kleding. Het bedrijf heeft daarnaast een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking of verslavingsproblematiek. ,,Dat is ris begûn mei in pear jonges mei in drankprobleem dy’t hjir holpen om hout te kleauwen.”

De studenten van het Nordwin College zijn wat Terpstra betreft meer dan welkom op De Vertakking. ,,Wy binne hjir wol bliid mei. It kin hjir moai, wy hawwe romte genôch. Ik fyn it ek hiel fertrietlik foar de jongerein dat se no’t se yn de bloei fan harren libben steane net folle kinne. It soe skande wêze as se no krekt dy praktyklessen misse moatte, wylst dy sa wichtich binne.”

Op de draad
De afgelopen maanden zijn al diverse bloemschiktechnieken de revue gepasseerd. De studenten moeten dit keer een handgebonden bruidsboeket maken. Hinke heeft een touw stevig om de stelen van haar boeket gewikkeld. Bij Froukje zit het touw er iets losser omheen. ,,Ik bin wol in bytsje lui, sjoch”, verklaart ze. ,,Ik doch der aanst in lintsje omhinne en dan sjochst it tou net mear. Dan hoechst it tou der ek net hielendal sa stiif omhinne te lûken.”

Froukje weet nog niet zeker of ze wel bloemist wil worden. Ze werkt in haar vrije tijd in een supermarkt. Daar worden ook wel bloemen verkocht, maar die hoeven niet meer geschikt te worden. ,,Dit is bêst in kreative oplieding, dat is wol leuk. Dêrom haw ik hjirfoar keazen, mar miskien wol ik hjirnei wol trochstudearje op it hbû.”

Voor Nadine Terpstra is het wel duidelijk. Ze werkt al sinds haar veertiende bij een bloemenzaak en wil hier graag mee doorgaan. ,,Het is leuk creatief werk en je kunt er mensen blij mee maken.” Ze heeft haar bruidsboeket al af en is aan een corsage begonnen, wat volgens haar een stukje moeilijker is. ,,Dit moet op de draad. Dan haal je eerst de kop van de bloem van de steel en steek je daar een draadje in. Hierdoor wordt het heel dun. Vervolgens wikkel je er bloementape omheen.”

Styling
Naast het bloemschikken is er in de opleiding aandacht voor styling, bijvoorbeeld voor het inrichten van woningen. Om een goed idee te krijgen van inrichtingen, composities en kleuren die goed bij elkaar passen krijgen de studenten naast de algemene vormende vakken (avo) als wiskunde, Nederlands en Engels ook kunstgeschiedenis. ,,Dat is noch wol leuk”, zegt Froukje. ,,Foar dat fak moatst ek wol kreatyf oan de slach. Under oaren troch kollaazjes te meitsjen.”

De acht studenten hebben niet allemaal precies hetzelfde vakkenpakket. Sommige van hen doen de studie op niveau 3 en anderen op niveau 4. Op niveau 4 komen iets meer theoretische vakken aan de orde zoals bedrijfsadministratie, maar ze zitten wel elke week bij elkaar bij bloemschikken. De boeketjes die deze lessen opleveren gaan bij alle studenten meestal naar mem. ,,Dy fynt dat altyd sa moai”, zegt Hinke. ,,Mar wy hawwe der thús no aardich wat stean en dan jou ik it ek wolris oan in oar dy’t der bliid fan wurdt. Dat is it moaie fan blommen, jo kinne minsken der echt blydskip of treast mei jaan.”

 

Terug